joi, 6 mai 2010

Problemele educatiei din Romania, semnalate in cadrul Celei mai mari lectii din lume, organizata de Salvati Copiii


Starea dezastruoasa a salilor de clasa, in care tencuiala se desprinde, costurile “ascunse” ale educatiei sau kilometrii parcursi pana la scoala de copiii din mediul rural sunt cateva dintre problemele semnalate de cei 60.000 de elevi care au luat parte la Cea mai mare lectie din lume, organizata de Salvati Copiii Romania.

Elevii romani s-au alaturat astfel celor 15 milioane de colegi din lume, in cadrul Campaniei Globale pentru Educatie 2010, intr-un efort comun de a atrage atentia asupra importantei de a asigura accesul nediscriminat la educatie. In urmatoarea perioada, reprezentantii Guiness Book vor anunta daca s-a stabilit un nou record mondial pentru Cea mai mare lectie din lume.

In cadrul lectiei, elevii din Romania au facut un diagnostic al sistemului romanesc de educatie din perspectiva lor si au formulat problemele cu care ei se confrunta. In perioada urmatoare, Salvati Copiii Romania va centraliza toate neregulile semnalate, pentru a le prezenta factorilor de decizie.

Camelia Potec, campioana olimpica medaliata cu aur la Jocurile Olimpide din 2004, s-a alaturat copiilor de la Scoala 197 din Bucuresti, incurajandu-i pe elevi ca, indiferent de drumul professional pe care il vor alege, sa acorde prioritate invataturii. “Eu am fost norocoasa sa am parte de o educatie foarte buna si consider ca, alaturi de sanatate, educatia este cea mai importanta. Mi-a facut placere sa asist la Lectia pentru toti.”, a spus, la final, Camelia Potec. Elevii de la Jean Monnet au avut-o ca invitat special pe Dana Razboiu, care a vorbit despre rolul pe care l-a avut educatia in viata si in cariera sa, dar si despre educatia vazuta din perspectiva sa de parinte.

Reprezentantii Salvati Copiii au constatat ca, in foarte multe cazuri, situatia financiara precara a familiei impiedica accesul copiilor la educatie. Cu toate ca legea stipuleaza clar gratuitatea invatamantului de stat, in realitate exista multe costuri “ascunse”, pe care familia trebuie sa le suporte (manuale, caiete, creta, material de laborator, renovarea claselor, plata agentilor de paza etc.).

Principala cauza a existentei acestor costuri “ascunse” o reprezinta subfinantarea sistemului de invatamant. Intrucat aceste costuri afecteaza grav egalitatea de sanse a copiilor care provin din familii defavorizate, Comitetul ONU pentru Drepturile Copiilor a recomandat Romaniei eliminarea acestora si asigurarea gratuitatii si obligativitatii invatamantului. In Romania, peste 350.000 de copii cu varste intre 0 si 14 ani sunt afectati de saracie, indica un studiu din 2009 al Bancii Mondiale si Unicef.

Statisticile arata ca in tara noastra, 70.000 de copii sunt nevoiti sa munceasca in loc sa invete si doar un sfert din copiii din mediul rural ajung sa urmeze liceul. In acelasi timp, fenomenul abandonului scolar ia proportii ingrijoratoare, rata acestuia triplandu-se intre anii 2000 si 2007 (de la 0.6% in anul scolar 2000/2001 la 1,9% in anul 2007/2008), conform Raportului asupra Sistemului national de invatamant publicat de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.

Lectia pentru Toti a avut loc in peste 350 de gradinite, scoli primare si gimnaziale, licee si scoli speciale din 160 de localitati din Romania.